Ako pracovať so životnými zručnosťami
Závisí to od potrieb a cieľov, z ktorých budeme vychádzať. Keď však chceme našich žiakov pripraviť na plnohodnotný život v spoločnosti, musia sa naučiť poznávať, hodnotiť, správne sa rozhodovať a zodpovedne si vyberať, riadiť a usmerňovať svoj život a osobnostný rast.
Týmto spôsobom sa medzi najdôležitejšie osobné a sociálne kompetencie zaraďujú nasledujúce spôsobilosti, ktoré sa pod rôznymi názvami opakujú takmer vo všetkých zoznamoch:
-
uvedomovať si a vytvárať vlastnú identitu (sebareflexia a sebauvedomenie),
-
cieľavedome organizovať svoj život (sebaregulácia),
-
budovať priateľské a podporujúce vzťahy s druhými,
-
spolupracovať, podieľať sa na práci tímu,
-
kooperatívne riešiť problémy a konflikty.
Počas dvanástich rokov experimentálneho overovania vysoko efektívneho učenia/ITV sú na základe skúseností z pedagogickej praxe metodicky spracované postupy zavádzania a upevňovania životných zručností (spôsobilostí, kompetencií), ktoré sa osvedčili aj v neformálnych skupinách. Možné je odporúčať nasledujúce všeobecné postupy pre vzdelávateľov:
-
diskutujte o zručnostiach, ktoré budú deti potrebovať, aby došlo k spoločnému porozumeniu toho, čo znamenajú a prečo sú potrebné, využite indikátory prejavu,
-
napíšte spoločne s deťmi plagát s danými zručnosťami alebo obrázky, piktogramy zručností,
-
plagáty (obrázky, piktogramy) zručností majte vyvesené na viditeľnom mieste a v prípade potreby sa k nim vracajte,
-
modelujte životné zručnosti svojím správaním,
-
oceňujte u detí správanie, ktoré je v súlade so zručnosťami,
-
prediskutujte situácie, ktoré nastali a vyžadovali isté zručnosti,
-
trénujte dané zručnosti v pripravených situáciách (hranie rolí, hry...), ale aj v reálnom živote,
-
prepájajte rozvíjanie životných zručností s vyučovaním obsahu vyučovacích predmetov, s realizáciou tematických projektov.
Práca so životnými zručnosťami vyžaduje dlhodobé a systematické rozvíjanie zručností, podrobnejšie opísané v časti celoživotné pravidlá a životné zručnosti.