Homepage > Knižnica > Sociálna klíma > Meranie sociálnej klímy školy
testselector

Meranie sociálnej klímy školy

Osobné (intrapersonálne) kompetencie – sebareflexia a sebaúcta zohrávajú významnú úlohu pri primeranom sebahodnotení, sebaobraze dieťaťa a jeho sebaprijatí. Mnohé výskumy dokazujú, že nie je možné zamerať sa na školskú úspešnosť žiakov bez toho, aby sme sa nezamerali na budovanie ich sebahodnotenia, sebaobrazu a sociálneho rozvoja. J Gibbs (1987, s. 4) uvádza príklady takýchto výskumov s veľavravnými názvami: „Priamy vzťah medzi sebaúctou žiaka a jeho schopnosťou čítať“, „Korelácia medzi nedostatočnou sebaúctou žiakov a ich školskou neúspešnosťou a problémovým správaním“ a ďalšie.

Diagnostikovanie sociálnej klímy v školskej triede súvisí s výskumom malých sociálnych skupín. Motivované je praktickým aspektom – snahou zlepšiť výkon skupiny. Na skúmanie – vyhodnocovanie klímy triedy sa používajú predovšetkým dotazníky.

Uvádzame príklady:

  1. Dotazník Naša trieda* (Lašek-Mareš, 1990) sleduje päť faktorov – spokojnosť v triede, trenice v triede, súťaživosť v triede, náročnosť učenia, súdržnosť triedy. Tento dotazník preferuje podiel žiakov na formovaní klímy.
  2. Dotazník Škála triedneho prostredia (Mareš-Lašek, 1990-91) umožňuje sledovať – zaujatie žiaka školskou prácou, vzťahy medzi žiakmi, učiteľovu pomoc žiakom, orientáciu na úlohy, poriadok a organizovanosť, jasnosť pravidiel. Žiaci a učiteľ sa podieľajú na formovaní klímy v rovnakom pomere.
  3. Dotazník Skutočná trieda (Burden a Fraser, 1993) skúma päť znakov žiackej triedy – zosobnenie vyučovania, zapájanie študentov do rozhodovania a využívanie ich nápadov, hľadanie odpovedí na nejasné otázky, nezávislosť, diferencovanie medzi študentmi. Pri tomto dotazníku je pri formovaní klímy v popredí úloha učiteľa.

Podľa T. Kollárika je klíma formovaná dvoma faktormi:

a)      Emocionálno – sociálnym, ktorý tvorí psychologická klíma, vzťahy medzi žiakmi, rozvoj triedy, sociálna začlenenosť, spokojnosť.

b)      Činnostne – morálnym, ktorý zahŕňa kooperáciu, komunikáciu, štýl práce učiteľa, vzťah žiakov k štúdiu, zameranosť na úspech.

V takomto kontexte skúma klímu dotazník Škála sociálnej atmosféry v triede (ŠSAT).

(Kollárik In Švec, 1998)

Počas experimentálneho overovania Integrovaného tematického vyučovania sa preukázalo, že práca so životnými pravidlami a zručnosťami (sociálnymi a osobnými kompetenciami) už na nižších stupňoch zavádzania významne ovplyvňuje sociálnu klímu. Pozitívna sociálna klíma v triedach zvyšuje poznávaciu a pozitívno-výkonovú motiváciu a priaznivo ovplyvňuje správanie žiakov.



* Dotazník Naša trieda je prekladom dotazníka My Class Inventory austrálskych autorov B.J. Frasera a D.L. Fischera (1986). Inštrukcie pre prácu s dotazníkom možno nájsť v článku citovaných autorov v Pedagogickej revue, 1991, s. 401-410).

 

design © Kolovratok