Osobné (intrapersonálne) kompetencie – sebareflexia a sebaúcta zohrávajú významnú úlohu pri primeranom sebahodnotení, sebaobraze dieťaťa a jeho sebaprijatí. Mnohé výskumy dokazujú, že nie je možné zamerať sa na školskú úspešnosť žiakov bez toho, aby sme sa nezamerali na budovanie ich sebahodnotenia, sebaobrazu a sociálneho rozvoja. J Gibbs (1987, s. 4) uvádza príklady takýchto výskumov s veľavravnými názvami: „Priamy vzťah medzi sebaúctou žiaka a jeho schopnosťou čítať“, „Korelácia medzi nedostatočnou sebaúctou žiakov a ich školskou neúspešnosťou a problémovým správaním“ a ďalšie.
Diagnostikovanie sociálnej klímy v školskej triede súvisí s výskumom malých sociálnych skupín. Motivované je praktickým aspektom – snahou zlepšiť výkon skupiny. Na skúmanie – vyhodnocovanie klímy triedy sa používajú predovšetkým dotazníky.
Uvádzame príklady:
Podľa T. Kollárika je klíma formovaná dvoma faktormi:
a) Emocionálno – sociálnym, ktorý tvorí psychologická klíma, vzťahy medzi žiakmi, rozvoj triedy, sociálna začlenenosť, spokojnosť.
b) Činnostne – morálnym, ktorý zahŕňa kooperáciu, komunikáciu, štýl práce učiteľa, vzťah žiakov k štúdiu, zameranosť na úspech.
V takomto kontexte skúma klímu dotazník Škála sociálnej atmosféry v triede (ŠSAT).
(Kollárik In Švec, 1998)
Počas experimentálneho overovania Integrovaného tematického vyučovania sa preukázalo, že práca so životnými pravidlami a zručnosťami (sociálnymi a osobnými kompetenciami) už na nižších stupňoch zavádzania významne ovplyvňuje sociálnu klímu. Pozitívna sociálna klíma v triedach zvyšuje poznávaciu a pozitívno-výkonovú motiváciu a priaznivo ovplyvňuje správanie žiakov.