Uvedený model predstavuje celoštátny americký projekt podporujúci rozvoj životných zručností a kompetencií detí a mládeže od 5 - 19 rokov prostredníctvom prevažne záujmovej činnosti (Bednařík, A., 2004) alebo občianskeho vzdelávania, na rôzne témy týkajúce sa rodiny, Zeme, ekológie, zdravia až po osobný rozvoj a zvládanie nových technológií (napr. mladí učia seniorov pracovať s internetom). Do činnosti 4-H hnutia je zapojených skoro 7 miliónov Američanov. Projekt je rozšírený v ďalších 60 krajinách sveta. V súčasnosti je program prepojený na univerzity i na rôznorodé organizácie pracujúce s mládežou. Hnutie 4-H sa zameriava najmä na osobnostný rast a kompetencie, ktoré môžu absolventi používať počas celého života.
Symbolom 4-H je štvorlístok obsahujúci štyri 4 písmená H. Každé H symbolizuje jeden okruh zručností:
Head - Hlava - jasná myseľ, dobré rozhodovanie a vedomosti užitočné pre život.
Heart - Srdce - zapálenie pre vec, pevné osobné hodnoty, pozitívny sebaobraz a súcit k iným.
Hands - Ruky - zručnosť v rôznych praktických činnostiach, pripravenosť do pracovného procesu, vedomosť o rôznych súčasných technológiách a vede.
Health - Zdravie - kvalitný život a zdravý životný štýl.
Nasledujúca tabuľka bližšie poukazuje na zručnosti, ktoré je možné v rámci tohto modelu rozvíjať:
Hlava |
Myslenie |
Vedieť sa učiť |
Rozhodovanie |
||
Riešenie problémov |
||
Kritické myslenie |
||
Konzultovanie - učiť sa pomáhať (service learning) |
||
Riadenie |
Stanovovanie cieľov |
|
Plánovanie a organizovanie |
||
Rozumné hospodárenie so zdrojmi |
||
Robenie si záznamov, poznámok |
||
Výdrž, pružnosť, odolnosť proti záťaži (resiliency) |
||
Srdce |
Vzťahy |
Komunikácia |
Spolupráca |
||
Prijímanie odlišností |
||
Riešenie konfliktov |
||
Ostatné sociálne zručnosti |
||
Staro-stlivosť |
Starosť o druhých |
|
Empatia |
||
Zdieľanie |
||
Budovanie a udržovanie vzťahov |
||
Ruky |
Dávanie |
Dobrovoľnícka práca v komunite |
Vodcovstvo |
||
Zodpovedné občianstvo |
||
Spolupodieľanie sa na skupinovom snažení |
||
Práca |
Zručnosti uplatniteľné na trhu práce |
|
Tímová práca |
||
Sebamotivácia |
||
Zdravie |
Bytie |
Sebavedomie |
Zodpovednosť |
||
Charakter |
||
Zvládanie emócií |
||
Sebadisciplína |
||
Žitie |
Výber zdravých životných štýlov |
|
Stres manažment |
||
Predchádzanie chorobám |
||
Osobná bezpečnosť |
Zdroj: www.4-H.org, www.n4hccs.org, www.fourhcouncil.edu.
V programe sa na základe výskumu snažili definovať 8 znakov podporujúcej sociálnej klímy, ktoré musí obsahovať program podporujúci rozvoj detí a mládeže:
Podľa hnutia 4-H ak sú splnené tieto podmienky, tak deti a mládež zapojené v takomto programe začínajú mať „6 C“ (podľa začiatku anglických slov) a stávajú sa:
Spracovali: Darina Gogolová