Všetky skupiny, spoločenstvá, potrebujú pre spoločný život a spoločnú prácu dohody, pravidlá o spoločnom fungovaní. Bez pravidiel, písaných či nepísaných, spoločenstvo, skupina nemôže fungovať. Pravidlá si sociálne skupiny vytvárajú spontánne aj cielene a majú rôzny stupeň formalizácie. Zámerné vytváranie pravidiel školy vychádza z hodnôt, ktoré škola deklaruje a chce žiť v dennom živote. Predstavujú nástroj na realizáciu vízie školy. Takéto hodnoty a pravidlá si vytvárajú všetky školy. Často sa však stáva, že mnohí členovia pedagogického zboru ich nepoznajú, ani podľa nich nekonajú, čo samotné pravidlá dehonestuje.
Pravidlá nestačí len spoločne vybrať a zaviesť, je ich potrebné aj používať, modelovať ich dodržiavanie svojím správaním, poukazovať na ne, hodnotiť a oceňovať ich dodržiavanie, jednoducho žiť s nimi a podľa nich, nielen v triede, na každej hodine (čo je najúčinnejšie), ale aj v škole a podľa možností aj doma, v širšej komunite.
Pomocou pravidiel:
Pre dobré fungovanie školy potrebujeme rôzne druhy pravidiel:
Zásady tvorby pravidiel
Pravidlá by mali spĺňať nasledovné kritériá (test kvality pravidiel, upravené podľa programu CASCO, Kooperatívne riešenie konfliktov v škole (Sardes, 2004):
1. Rešpekt - základom je úcta k druhému, čo platí pre druhého, platí aj pre mňa.
2. Akceptovateľnosť - zainteresovaní vnímajú pravidlá ako vlastné.
3. Špecifickosť - konkrétnosť, jednoznačnosť (neumožňujú nesprávny výklad).
4. Uskutočniteľnosť - dajú sa dodržiavať a kontrolovať.
5. Vzájomnosť - určené deťom aj personálu (až na niektoré výnimky).
Pri formulácii pravidiel je vhodné:
Pravidlá majú byť ľahko dostupné v písomnej podobe, alebo vyvesené na viditeľnom mieste/miestach. Zapamätanie pravidiel podporuje aj ich vizualizácia vo forme piktogramov, obrázkov. V školách bývajú pravidlá, povinnosti a práva učiteľov aj žiakov spísané v školskom vnútornom a organizačnom poriadku.
Proces zavádzania pravidiel správania¹
Pravidlá a ich dodržiavanie predstavujú pre ich silný formatívny vplyv dôležitú a náročnú úlohu pre každú skupinu, školu.
Školské pravidlá sa týkajú detí, učiteľov aj rodičov, všetkých zamestnancov školy. Pre prácu s pravidlami v týchto rôznych skupinách platia rovnaké princípy. V procese zavádzania a upevňovania pravidiel je viac podobností ako rozdielov.
Najčastejšie sa v súvislosti s pravidlami v škole rieši spávanie detí. Rovnako potrebné je venovať pozornosť pravidlám aj v pedagogickom kolektíve. Proces zavádzania a upevňovania pravidiel v pedagogickom kolektíve je dlhodobým permanentným procesom, ktorého úspešnosť závisí rovnako ako v práci s deťmi od troch hlavných faktorov:
1. dôslednosť,
2. jednotnosť,
3. participatívnosť.
Aby pravidlá boli vnímané ako validné a mali regulačný vplyv na správanie členov skupiny, je ich potrebné dôsledne uplatňovať a modelovať v dennom živote - najmä manažmentom školy, ktorý je príkladom (rolovým modelom). Dôležitý je tiež jednotný postoj jednotlivých členov manažmentu školy ako aj ďalších členov skupiny k porušovaniu pravidiel, čím sa zabezpečí jednotné stanovisko k rôznym odchýlkam od odsúhlasených pravidiel. K zvýšeniu úspešnosti dodržiavania pravidiel významne prispieva možnosť zapojiť sa, mať vplyv na tvorbu pravidiel.
Ide o cyklický, dlhodobý proces s nasledujúcimi fázami.
Schéma 1: Proces tvorby pravidiel v škole
1. Pri zavádzaní pravidielvšetci formulujú svoje návrhy pravidiel (3-5). V skupine je vytvorený zoznam pravidiel, diskutuje sa o návrhoch na spoločné pravidlá. Nasleduje výber najdôležitejších 5 -7 pravidiel, ktoré skupina odsúhlasí.
Nestačí sa len dohodnúť na pravidlách, potrebné je aj zadefinovať prejavy správania - indikátory pre jednotlivé pravidlá.
Napr. pravidlo správania Akceptujem odlišnosti môže mať v skupine, triede, nasledovné prejavy v správaní:
- Vypočujem si názory iných bez posudzovania človeka.
- Zaujímam sa a rešpektujem pocity iných ľudí.
- Dodržiavam dohodnuté pravidlá a postupy.
- Dokážem rozpoznať jedinečnosť iných a ich prínosy.
2. Upevňovanie pravidiel
Participatívnosť v definovaní pravidiel nezaručuje ich dodržiavanie. Je nevyhnutné, aby manažment v škole a aj ostatní členovia spoločenstva venovali pozornosť upevňovaniu pravidiel.
3. Hodnotenie
4. Aktualizácia
Spracovala: Tatiana Piovarčiová