Homepage > Knižnica > Sociálna klíma > Prostriedky vytvárania sociálnej klímy

Prostriedky vytvárania sociálnej klímy

Jedným z humanistických inovačných edukačných programov, ktorý sa cielene zameriava na tvorbu podporujúcej sociálnej klímy, je Vysoko efektívne učenie/Integrované tematické vyučovanie (ITV). V rokoch 1993 – 2001 bolo podrobené experimentálnemu overovaniu, a preto je možné využiť výsledky pedagogického výskumu – metodiku tvorby pozitívnej sociálnej klímy aj v širšom meradle. Učenie (sa) v programe Vysoko efektívneho učenia/ITV je prepojené s každodenným životom. Súčasťou je participatívne, zážitkové, kooperatívne učenie, ktoré účinne rozvíja osobnostné a sociálne vlastnosti a spôsobilosti žiakov. V triedach sa vytvára neprítomnosť ohrozenia a podporujúce prostredie, ktoré podnecuje efektívne učenie v prepojení s postupne zavádzanými zložkami, akými sú: zmysluplný obsah, možnosť výberu, adekvátny čas na prácu, obohatené prostredie, spolupráca ako hlavná vyučovacia stratégia, okamžitá spätná väzba, zámerný pohyb (učenie celým telom), dokonalé zvládnutie učiva a jeho použitie v skutočnom živote (v zmysle najlepšieho osobného výkonu žiaka). Zavedením všetkých zložiek dochádza k synergickému efektu, čo zvyšuje efektívnosť programu.

Súčasťou každodenného vyučovania, najmä na prvom stupni, je ranná komunita (ranný kruh) ako významný nástroj vytvárania pozitívnej sociálnej klímy. Komunita je pravidelne sa schádzajúce spoločenstvo žiakov a učiteľa, ktoré sa navzájom delí o svoje skúsenosti, zážitky a pocity. Žiaci i učiteľ sedia spolu v kruhu, majú vzájomný očný kontakt a môžu nerušene komunikovať, čo výrazne rozvíja ich komunikačné zručnosti a precvičuje schopnosť aktívneho počúvania. Kruh vyjadruje rovnocennosť vzájomných vzťahov (nemá začiatok ani koniec, všetci sedia v približne rovnakej výške). Ranné komunity nenásilne preladia deti na vyučovanie tým, že im umožňujú vyjadrovať svoje pocity, vytvoria „emocionálny háčik“ na učenie, často súvisia s učebnou látkou. Možnosť bez obáv vyjadriť svoj názor rozvíja sebadôveru detí a vytvára predpoklad pre efektívne učenie sa. V triede sa vytvárajú vzťahy dôvery, posilňujú sa celoživotné pravidlá triedneho spolužitia. Učiteľ uplatňuje partnerský prístup, jeho úlohou je pozitívne podporovať žiakov, pričom je však potrebná dôslednosť pri dodržiavaní dohodnutých pravidiel, a to najmä aktívne počúvanie, dôvera, vzájomná úcta, pravdivosť (v slovách a činoch) a najlepší osobný výkon.

Komunita končí reflexiou a oceňovaním. Otázky zamerané na reflexiu sú napríklad: Čo som si uvedomil? Ako som sa cítil? Čo máme spoločné? Aké sociálne zručnosti sme v skupine použili?… Príklady oceňovania v triede– „Oceňujem Janku, že sústredene celý čas počúvala a neskákala do reči.“ „Páčilo sa mi, že Peter bol úprimný a povedal aj o svojom neúspechu, cítil som sa minule podobne.“Na druhom stupni je komunita najčastejšie zaraďovaná na začiatku projektov, vyučovacích dvojhodinových blokov, na triednických hodinách a pod. Pravidelné uskutočňovanie komunity výrazne ovplyvňuje sociálnu klímu v triede.

Ďalšími efektívnymi prostriedkami na vytváranie pozitívnej sociálnej klímy sú: zavedenie a fungovanie pravidiel života triedy a prepracovaný systém rozvoja sociálnych zručností (spôsobilostí, kompetencií) - ako sú spolupráca, riešenie problémov, flexibilita, zodpovednosť a ďalšie. Deti tak získavajú nielen kvalitné vedomosti, ale rozvíja sa aj ich osobnosť a sociálne vzťahy.

application/pdf  Stavebné kamene  - prvky pozitívneho riadenia triedy

 

O komunite

 

 
design © Kolovratok