O komunite
Komunita – stretnutie, rozhovor alebo iná činnosť účastníkov, ktorá prebieha v kruhu, najčastejšie na začiatku vyučovania (ranná komunita). Cieľom komunity je, v súlade s výskumami mozgu a učenia, preladiť deti (účastníkov komunity) na vyučovanie a učenie sa, umožniť im vyjadriť svoje pocity i názory, a tiež ich informovať, čo sa cez deň bude diať.
Komunita je dôležitým nástrojom pozitívneho riadenia triedy, vytvárania bezpečného a podporujúceho prostredia ako predpokladu efektívneho učenia. Na komunite je priestor na zavádzanie a upevňovanie očakávaných pravidiel správania sa v triede, rozvíjanie sociálnych zručností (napríklad aktívne počúvanie, trpezlivosť, zodpovednosť) a vytváranie pozitívnych vzťahov i spolupatričnosti v triede. Komunita tiež poskytuje priestor na rozvoj komunikačných zručnosti a kritického myslenie detí. Ranná komunita a stretnutie v kruhu často plynule prejde do výkladu učiva.
Postupy v komunite
Pre ľahšiu orientáciu i pocit bezpečia a istoty bývajú v triede, alebo v mieste konania komunity vyvesené písomné postupy pre stretnutia v kruhu (napr. Hovorí len jeden, Hovorím za seba, Dávam priestor iným, Nehodnotím človeka, diskutujem o názore, Mám právo vynechať odpoveď, Diskrétnosť, ..). Niekedy sú v triede zavedené - a napísané - aj postupy pre príchod a odchod z komunity (napr.: Premiestňujem sa potichu a rýchlo, So stoličkou idem pomaly a držím ju nohami nadol...)
Aktivity v komunite
Na komunite je možné využiť rôzne aktivity, metódy, vždy s prihliadnutím na vek a schopnosti žiakov.
K najčastejším patria:
- navodenie otázky do komunity a jej následné zodpovedanie žiakmi,
- čítanie motivačných príbehov s následnou diskusiou,
- diskusia o citáte, filme, udalosti (Téma dňa, Heslo dňa, Výrok týždňa,... viď tipy v publikácii Sue Pearson).
- riadený rozhovor na aktuálnu tému,
- pohybové aktivity (na aktivizáciu či naopak upokojenie a harmonizáciu),
- hry so sociálnopsychologickým potenciálom (viď napr. kolekcia hier Soni Hermochovej), hádanky a hlavolamy a pod. so zameraním na rozvoj životných zručností, kritického myslenia,
- reflexia učenia aj so zameraním na rozvoj životných zručností,
- sebareflexia, sebaposúdenie správana/konania, zacielená aj na rozvoj životných zručností,
- oceňovanie a prejavenie uznania.
Čo robí učiteľ počas komunity
A. Vyberá OBSAH, tému komunity, hľadá prepojenie s učením, témou dňa, bloku, projektu.
Navrhuje otázku, aktivity do komunity.
B. Riadi PROCES - robí prevencie, intervencie aj reflexiu toho, čo sa deje:
- Usmerňuje tvorbu pravidiel, postupov v komunite (Aby sme v skupine dobre vychádzali a veľa sa naučili, aké správanie ostatných očakávate?).
- Poskytuje informácie o priebehu, pomáha objasniť očakávania o programe (– Dnes začneme tému o priateľstve, budeme hľadať prejavy priateľstva v príbehu...).
- Pozoruje a reflektuje dianie v skupine (- Počujem naraz viacero rozhovorov...).
- Monitoruje dodržiavanie dohôd a poskytuje spätnú väzbu na dodržiavanie dohodnutých pravidiel, postupov (- Máme vytvorené spoločné dohody. V komunite sa vzájomne aktívne
počúvame. Dnes sa nám darilo trpezlivo počúvať...).
- Aktívne počúva, parafrázuje, sumarizuje čo bolo povedané (- Peter, zdá sa, že si chcel ...Doteraz sme hovorili...).
- Oceňuje a posilňuje želané správanie (– Vlado videla som, že si chcel veľmi povedať, čo si mal na jazyku. Oceňujem tvoju trpezlivosť, keď si počkal, kým Eva dohovorí a až potom si
porozprával tvoju skúsenosť.).
- Podporuje vyjadrovanie názorov, pocitov (- Môžeš o tom povedať viac?).
- Vysvetľuje čo sa deje (- Zdá sa, že sme sa zasekli pri diskusii o ... a prestali sme sa počúvať...)
- Vyjadruje empatiu (- To si asi nečakal? Zdá sa, že sa ti to ťažko počúva...).
- Volí vhodné usmernenia ( - Teraz môžeme odpovedať ešte na 2 otázky a diskusiu končíme.)
- Vedie reflexiu učenia a správania (-Čo sme sa dnes naučili? Čo som si uvedomil? Ako som
aktívne počúval? Ako som prispel? Ktoré životné zručnosti som prejavil? Ktoré životné zručnosti mi pomáhali zvládnuť nepríjemné situácie?).
- Poskytuje ocenenie a uznanie ( - Oceňujem Tvoju odvahu zverejniť aj odlišný názor ako mala väčšina, urobil si to rešpektujúcim spôsobom.).
- Poskytuje spätnú väzbu ( - V prvej polovici komunity sa nám všetkým darilo aktívne počúvanie. Potom už diskutovali viacerí naraz. Ktoré životné zručnosti chýbali? Čo by sme nabudúce mohli urobiť inak?).
Spracovala: Tatiana Piovarčiová, Daniela Halašová
Zdroje:
Kovaliková, S., Olsenová, K. 1996. Integrované tematické vyučovanie – Model, 1.vydanie, Bratislava: Faber. 350 s. ISBN 80-967492-6- 9.
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., Kopřivová, T.: Respektovat a být respektován, Vydavateľstvo: Pavel Kopřiva - Spirála, 2008
Pearsonová, Sue: Nástroje pre občianstvo a život, Asociácia Susan Kovalik, 2014, ISBN978-80- 971603-0- 2
Kooiman, P.(ed.) „ Pomocou metódy C&SCO vytvárajme bezpečné a otvorené školské prostredie“ Metodická príručka pre školy, Nadácia pre deti Slovenska, 2008, ISBN 978-80- 89403-09- 7,
Hermochová, S.: Hry pro život. Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Portál, 1994, ISBN 80-85282- 79-8,
Canfield,J.-Wells H.C.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žákú. Příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Portál, Praha 1995, ISBN 80-7178- 026-6
Piovarčiová, T., Gogolová, D.,: Etická výchova pre 5. ročník základných škôl, Orbis pictus, Bratislava 2004
Piovarčiová, T., Gogolová, D.: Metodická príručka k etickej výchove pre 5. ročník základných škôl, Orbis pictus, Bratislava 2004, 2012, ISBN: 9788081201622
Bagalová, ľ. A kol. 1995. Metodické materiály a výber pracovných listov pre 1. ročník ZŠ. Bratislava: Faber.
Bagalová, Ľ., Gogolová, D., Piovarčiová, T. 2005.: Etická výchova pre 6. ročník základných škôl, Orbis pictus, Bratislava
Bednařík, A. A Kol. 2004. Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Bratislava: NDS. 231 s. ISBN 80-969209- 5-2
GIBBS, J. 1994. Kmene. Proces pre sociálny rozvoj a kooperatívne učenie. Bratislava: Arimes. 243 s. ISBN 80-967082- 5-2
Bagalová, Ľ. A Kol. 1995. Metodické materiály a výber pracovných listov pre 3. ročník ZŠ. Bratislava: Faber.