Podobne ako cielene postupujú pri utváraní pozitívnej sociálnej klímy učitelia v triedach, postupuje aj manažment školy. Jeho úlohou je vytvárať podporujúce prostredie pre učiteľov. Analogicky je možné používať všetky metódy a načrtnuté postupy ako súčasť participatívneho štýlu riadenia.
Vedenie školy ako učiacej sa organizácie aktívne podnecuje sústavné učenie sa všetkých svojich členov, pričom vytváranie pozitívnej sociálnej klímy zohráva podstatnú úlohu pri:
Vedenie si uvedomuje, že škola ako učiaca sa organizácia funguje efektívnejšie v podporujúcom prostredí s tolerantnými a priateľskými vzťahmi. Sociálne učenie (súbežné s pracovným procesom) je chápané ako strategický cieľ a permanentný proces. Podporujú ho stratégie, metódy a postupy, ktoré umožňujú jeho zdieľanie a prenos medzi členmi organizácie. Členovia pedagogického zboru sa učia zo skúseností zo svojej vlastnej činnosti – organizácie školských aktivít, realizácie školských projektov, otvorených dní a ďalších aktivít.
Podľa E. Goffmana (The presentation of self in Everyday Life) je sociálna interakcia možná a primeraná len vtedy, keď majú jednotlivci potrebné informácie o tých, s ktorými sú v interakcii. Najdôležitejšie sú informácie, s ktorými sa človek sám rozhodne podeliť s ostatnými, to - do akej miery sa dokáže otvoriť a komunikovať svoje pocity. Tu sa osvedčujú sociálno-psychologické hry a rôzne vzdelávacie aktivity, napríklad rolové hry, tréningy na rozvíjanie osobných a sociálnych kompetencií učiteľov. Je vhodné aby boli zamerané takto:
Používaním hier, cvičení a vzdelávacích aktivít pri vytváraní pozitívnej sociálnej klímy sa členovia vedenia často presúvajú do pozície facilitátora alebo trénera, čo ovplyvňuje celkový štýl riadenia. Komunita na začiatku stretnutí pedagogického kolektívu je účinným prostriedkom na stmelenie kolektívu a rast spolupatričnosti, tak ako aj zavedenie a podporovanie fungovania pravidiel života triedy a školy, ktoré spájajú všetkých členov školského spoločenstva. Pridanou hodnotou je zážitkové učenie, prostredníctvom ktorého si učitelia lepšie osvoja metodiku vedenia komunity, práce so skupinami, pozitívneho riadenia založeného na spoločne prijatých pravidlách.
Pre úspešnosť školy sú dôležití všetci členovia tímu. Dôležitým nástrojom je oceňovanie a podpora všetkých členov tímu. Efektívny prístup k rozvoju členov pedagogického zboru podporuje:
ÚCTA A SEBAÚCTA
Vedenie si uvedomuje, že spolupracovníci sú tí, ktorí majú tvorivú kapacitu a sú schopní identifikovať, vyhľadávať a riešiť vlastné problémy.
ASOCIATÍVNE SILY
Sformovaním skupín, spoločenstva sa každý z ich členov stane silnejším, posilní sa ich schopnosť efektívneho spoločného konania.
HODNOTA ĽUDÍ
Každý jednotlivec má svoju hodnotu a môže byť potenciálnym zdrojom pre komunitu. Hľadáme, čím môžu a chcú jednotlivci a skupiny prispieť k spoločnému učeniu a rozvíjaniu pozitívnej sociálnej klímy.
AKČNÉ PLÁNOVANIE JEDNOTLIVCOV A ORGANIZÁCIE AKO CELKU
Zmeny sa neudejú samé od seba. Len ak ich skupiny spoločne plánujú a podnikajú kroky na to, aby realizovali vhodné akcie v kontexte s víziou školy.
ZODPOVEDNOSŤ
Zodpovednosť za pokračovanie na začatej ceste musí prebrať celá skupina. Skupina by sa mala vracať k naplánovaným akciám, kým sa nezrealizujú. (Voľne podľa I. Srinivasan.)