Motto:
Pocity a emócie menia správanie ľudí tak, že dokážu prekonať všetky prekážky na ceste k podstatnej, zásadnej zmene. John Kotter
„Klíma školy je sociálnopsychologická premenná, ktorá vyjadruje kvalitu interpersonálnych vzťahov a sociálnych procesov, ktoré fungujú v danej škole tak, ako ju vnímajú, prežívajú a hodnotia učitelia, žiaci, zamestnanci školy. Klíma triedy je sociálnopsychologická premenná, ktorá predstavuje dlhodobejšie sociálno-emocionálne naladenie, zovšeobecnené postoje a vzťahy, emocionálne reakcie žiakov v danej triede na udalosti v triede, vrátane pedagogického pôsobenia učiteľov.“ (Průcha, Walterová, Mareš, 2001). Školskú klímu tvorí klíma triedy a klíma na vyučovaní. Klíma na vyučovaní je ovplyvnená rôznymi faktormi:
– celkovým prostredím školy, jej architektúrou,
– typom školy a jej filozofiou,
– organizačným a administratívnym chodom školy,
– osobnosťou učiteľa (vek, pohlavie, postoje...),
– charakteristikami žiakov.
Všetky spomenuté činitele pôsobia vo vzájomných vzťahoch. Jednou z najdôležitejších premenných je vzťah učiteľa a žiakov. Nedirektívne – priateľské aj direktívne správanie učiteľa pôsobí pozitívne či negatívne nielen na žiakov, ale spätne aj na učiteľa, najmä v súvislosti s otázkou sebarealizácie a spokojnosti s povolaním. Súčasťou pozitívnej sociálnej klímy je aj humanistický prístup k vyučovaniu a učeniu sa, zvyšovanie sebaúcty žiakov, pozitívne hodnotenie, poskytovanie pomoci. V mnohých prístupoch – u rôznych autorov nachádzame termíny sociálna atmosféra, sociálna klíma ako rovnocenné, synonymické.
Podľa Levine-Morelanda (In Švec, 1998) ide o nasledovné:
Školské triedy majú klasický charakter skupiny. Sociálna klíma sa výrazne podieľa na efektívnosti vyučovacieho procesu. Na jej tvorbe a rozvíjaní sa spolupodieľajú učitelia aj žiaci a rodičia vo vzájomnej súčinnosti.