Homepage > Knižnica > Sociálna klíma > Sociálna klima školy
testselector

Dokumenty na stiahnutie

Sociálna klíma školy

Motto:

Pocity a emócie menia správanie ľudí tak, že dokážu prekonať všetky prekážky na ceste k podstatnej, zásadnej zmene. John Kotter

 

Klíma školy je sociálnopsychologická premenná, ktorá vyjadruje kvalitu interpersonálnych vzťahov a sociálnych procesov, ktoré fungujú v danej škole tak, ako ju vnímajú, prežívajú a hodnotia učitelia, žiaci, zamestnanci školy. Klíma triedy je sociálnopsychologická premenná, ktorá predstavuje dlhodobejšie sociálno-emocionálne naladenie, zovšeobecnené postoje a vzťahy, emocionálne reakcie žiakov v danej triede na udalosti v triede, vrátane pedagogického pôsobenia učiteľov.“ (Průcha, Walterová, Mareš, 2001). Školskú klímu tvorí klíma triedy a klíma na vyučovaní. Klíma na vyučovaní je ovplyvnená rôznymi faktormi:

–        celkovým prostredím školy, jej architektúrou,

–        typom školy a jej filozofiou,

–        organizačným a administratívnym chodom školy,

–        osobnosťou učiteľa (vek, pohlavie, postoje...),

–        charakteristikami žiakov.

Všetky spomenuté činitele pôsobia vo vzájomných vzťahoch. Jednou z najdôležitejších premenných je vzťah učiteľa a žiakov. Nedirektívne – priateľské aj direktívne správanie učiteľa pôsobí pozitívne či negatívne nielen na žiakov, ale spätne aj na učiteľa, najmä v súvislosti s otázkou sebarealizácie a spokojnosti s povolaním. Súčasťou pozitívnej sociálnej klímy je aj humanistický prístup k vyučovaniu a učeniu sa, zvyšovanie sebaúcty žiakov, pozitívne hodnotenie, poskytovanie pomoci. V mnohých prístupoch – u rôznych autorov nachádzame termíny sociálna atmosféra, sociálna klíma ako rovnocenné, synonymické.

Čo je potrebné na vytvorenie určitej klímy?

             Podľa Levine-Morelanda (In Švec, 1998) ide o nasledovné:

  1. Klíma/atmosféra sa formuje postupne a súvisí s fungovaním ľudí v skupine, ich vzájomnou spoluprácou, vzťahmi.
  2. Klíma/atmosféra je priaznivejšia tam, kde majú členovia medzi sebou navzájom pozitívne vzťahy.
  3. Skupiny založené na spoločných záujmoch majú väčší predpoklad pre dobré vnútorné vzťahy, súdržnosť. Ak si členovia skupiny členstvo v skupine vážia, snažia sa aby sa skupina udržala.
  4. Sociálna klíma/atmosféra sa výrazne podieľa na úrovni zrelosti alebo rozvoja skupiny a v mnohých prípadoch býva pokladaná za rozhodujúci faktor skupinového rozvoja (klíma/atmosféra – zrelosť – úspešnosť – stabilita skupiny).
  5. Dôležitý je aj proces tvorby skupiny. Je to proces sociálnej interakcie a obsahuje skupinové a individuálne prvky – prostredie, správanie, afektívne a kognitívne vlastnosti členov skupiny.

Školské triedy majú klasický charakter skupiny. Sociálna klíma sa výrazne podieľa na efektívnosti vyučovacieho procesu. Na jej tvorbe a rozvíjaní sa spolupodieľajú učitelia aj žiaci a rodičia vo vzájomnej súčinnosti.

Usmerňovanie procesov v triede

design © Kolovratok