Minimálny program pedagóga školy predstavuje dokument, ktorý definuje minimálny obsah a rozsah požiadaviek očakávaných počas školského roka. Škola si môže participatívne spracovať tento súbor požiadaviek na základe:
o vízie školy,
o postupnosti zavádzania vysoko efektívneho učenia v triede,
o súboru požadovaných kompetencií? pedagóga,
o aktuálnej situácie v pedagogickom zbore.
Minimálny program predstavuje formu osobného plánu rozvoja pedagóga. Veľmi dôležitý je hlavne v období, keď škola začína so zavedením Vysoko efektívneho učenia v celej škole alebo v období, kedy pedagógovia pociťujú veľkú preťaženosť z množstva nových úloh. Zvyčajne sa vytvára zvlášť pre jednotlivé stupne školy a oblasť výchovy mimo vyučovania. Niektoré položky sú spoločné pre všetkých pedagógov.
Niektoré časti minimálneho programu umožňujú výber z pripravených možností, ktoré si pedagóg volí podľa úrovne dosiahnutých kompetencií v zavádzaní prvkov efektívneho učenia a podľa svojich časových možností.
V minimálnom programe sa tak stanovujú tieto požiadavky:
· práca pedagógov v triede,
· spolupráca s rodičmi a komunitou,
· vzťah a zapojenie sa do aktivít školy,
· sebavzdelávanie, sebarozvoj.
Uvádzame príklad štruktúry minimálneho programu pedagóga školy:
MINIMÁLNY PROGRAM PEDAGÓGA ŠKOLY - príklad
Motto: Robím to, čo hovorím.
I. Duch školy
1. poznanie a vedomé prispievanie k realizácii vízie školy
2. lojalita ku škole, šírenie dobrého mena
3. ústretový prístup k potrebám školy
II. Sociálne a osobné kompetencie
1. poskytovanie otvorenej spätnej väzby
(Pedagóg si vyberá aspoň 1 sociálnu a osobnú kompetenciu, ktorú bude počas roka cielene u seba rozvíjať, v súlade s odsúhlasenými pravidlami školy.)
III. Pedagogické kompetencie
1. Postupy vedenia rannej komunity
2. Tvorba štruktúry tematického bloku
3. Formulácia pojmového kľúčového učiva
(Pedagóg si vyberá aspoň jednu kompetenciu z požiadaviek stanovených na vyučovací štýl pedagóga.)
IV. Vzdelávanie a sebavzdelávanie
A. Vzdelávanie v škole a mimo nej
1. účasť na 80 % vzdelávacích aktivít školy
2. návšteva v triede kolegu aspoň 1x polročne
3. absolvovanie max. 3 dní vzdelávania mimo školy podľa vlastného výberu mimo školy
4. uskutočňuje aspoň 1x polročne sebahodnotenie
B. Samoštúdium
1. Plánuje preštudovať metodické materiály, knihy a iné (uviesť zoznam).
C. Tútoriál, poradenstvo a výmena skúseností
počas celého školského roka
1. poskytuje podporu a spätnú väzbu aspoň jednému kolegovi v súvislosti s tréningom ..... alebo témou....
2. pravidelne zdieľa skúsenosti s kolegom (meno).... ako často (aspoň...)
3. sprístupní triedu na poradenstvo podľa dohody s koučom, aspoň 3x ročne
4. pravidelne sa zúčastní organizovanej výmeny skúseností aspoň 1x mesačne
V. Iniciatívy v pedagogickom kolektíve
Výber aspoň dvoch aktivít z nasledujúcich:
1. práca aspoň v jednom celoročnom pracovnom tíme školy - názov:
2. práca aspoň v jednom pracovnom tíme školy na príležitostnej úlohe
3. spoluorganizácia aspoň 2 školských aktivít - názvy:
3. vedenie aspoň jedného pracovného tímu - názov:
4. spolupráca na vytváraní obohateného prostredia školy ( miesto, v akom rozsahu)
VI. Spolupráca s rodičmi a širšou komunitou:
1. aspoň 1x ročne zorganizuje oslavy učenia s rodičmi v triede
2. pravidelne uskutočňuje konzultačné dni pre rodičov( aspoň 3 x ročne)
3. písomne informuje rodičov aspoň 1 x za 2 mesiace, 2x ročne (výber)
výber 2 aktivít z nasledujúcich:
1. zapojenie sa s triedou aspoň do jedného projektu školy
2. aspoň 2x ročne učebná aktivita so školskou triedou mimo budovy školy - exkurzia
3. spolupráca na projekte s inštitúciami v komunite mimo školy
Hodnotenie minimálneho programu prebieha aspoň 2 x ročne. Vhodné je uplatniť aj sebahodnotenie.
Pri dlhodobom fungovaní školy s vysoko efektívnym učením, keď časť pedagogického zboru môže byť dlhodobo pracovne preťažená, je možné pre pedagógov, ktorí stabilne podávali osobný najlepší výkon, pracovali na svojom maxime, umožniť každý piaty, siedmy rok zníženie niektorých požiadaviek v časti iniciatívy v pedagogickom kolektíve na minimum.
Ide o obdobu študijného voľna, ktoré je hlavne v zahraničí udeľované pracovníkom na ďalšie štúdium, odborný a osobnostný rast. V časti vzdelávanie tak prichádza k nárastu aktivít.
Dôležitá je prevencia zneužívania takejto možnosti, rozvíjanie kolegiality a lojality. Náročné je však zabezpečiť takéto úľavy viacerým pedagógom naraz. Treba zdôrazniť, že takýto prístup k osobnostnému rozvoju zatiaľ nepredstavuje štandard. V súčasných ekonomických podmienkach práce škôl nemôže byť nárokovateľný. Potrebné sú spracované kritériá pre poskytovanie tejto „výhody“ v škole a konkrétne dohody o priebehu tohto obdobia.
Preventívne opatrenie proti preťaženiu, nespokojnosti v pedagogickom zbore predstavuje tiež systém rotácie jednotlivých úloh pedagógov, ktoré priamo nesúvisia s vyučovaním v triede, ale škola ich potrebuje pre svoje efektívne fungovanie.