Dôležitou fázou pri osvojovaní si nových kompetencií je absolvovanie tréningov zameraných na rozvoj jednotlivých pedagogických kompetencií.Uvádzame prehľad overených tréningov, workshopov vnútroškolského vzdelávania. Podľa potrieb školyje možné vytvoriť z nich vlastný program vnútroškolského vzdelávania pedagógov školy.
Podrobnejšie informácie o cieľoch, obsahu tréningov možno získať v Adociácii S. Kovalikovej www.ASK21.sk.
Tréningy súrozčlenené podľa cieľových skupín:
a) Tréningy pre jednotlivcov
b) Tréningy pre pedagogické kolektívy škôl
c) Tréningy pre manažment inovatívnych škôl
a) Tréningy pre jednotlivcov
Názvy tréningov uvádzame usporiadané do štyroch tematických oblastí:
1. Oblasť - Vytváranie prostredia pre efektívne učenie
· Charakteristika vysoko efektívneho učenia/ITV
· Metodika rozvoja životných zručností/ sociálnych a osobných kompetencií
· Kooperatívne učenie a podpora spolupráce
· Tvorba obohateného prostredia triedy
2. Oblasť - Rozvoj vyučovacích osnov
3. Oblasť - Spolupracujúce stratégie
4. Oblasť Hodnotenie a spätná väzba
Skúsenosti inovatívnych škôl potvrdzujú, že je dôležité, aby všetci pedagógovia absolvovali aspoň nasledovné základné tréningy:
§ Charakteristika zložiek efektívneho učenia
§ Metodika rozvoja sociálnych a osobných kompetencií
§ Kooperativne riešenie konfliktov
§ Zmyslupné učenie, základy práce s integrovaným kurikulom
§ Kooperatívne učenie a podpora spolupráce
b) Tréningy a workshopy pre kolektívy škôl
Vytváranie učiaceho sa spoločenstva v škole podporujú spoločné vzdelávacie aktivity pre všetkých pedagógov školy. Okrem príležitostí na získavanie a rozvíjanie nových kompetencií poskytujú priestor na spoločné plánovanie budúcnosti školy, možnosti pre hlbšie sebapoznania a poznanie kolegov, rozvoj spolupráce a dôvery, obnovu síl účastníkov. Medzi osvedčené tréningy a workshopy pre celé pedagogické kolektívy patria hlavne nasledovné tréningy:
· Tvorba vízie a dlhodobých cieľov školy
· Tímová spolupráca
· Vytváranie pozitívnej sociálnej klímy v škole
· Teambuildingové aktivity
· Kooperatívne riešenie konfliktov v škole
c)Tréningy a workshopy pre manažment učiacich sa škôl
Cieľom tréningov pre manažment je hlavne prehĺbenie systémového, strategického myslenia, rozvoj podporujúceho štýlu vedenia ľudí a výmena skúsenosti z riadenia školy.
Ide hlavne o nasledujúce témy:
· Riadenie zmeny
· Strategické plánovanie
· Vedenie ľudí a motivácia
· Rozvoj pracovníkov
· Spolupráca v komunite
· Evalvácia a autoevalvácia školy
· Tímová spolupráca
· Facilitácia spolupráce a učenia
· Koučovanie a poradenstvo
Významnou súčasťou všetkých vzdelávacích rozvojových aktivít je výmena skúsenostímedzi účastníkmi. Pre naplnenie tohto cieľa možno hlavne v dlhodobých programoch cielene využívať aj metódu Open Space.
Je vhodné, keď sa okrem riaditeľov a zástupcov škôl tréningov zúčastňujú aj vedúci tímov v školách.
Pedagógovia aj zamestnanci školy by mali mať možnosť vybrať si z ponuky vzdelávacích aktivít tie, ktoré vnímajú pre seba ako prospešné a sú v súlade s ich osobnými plánmi. Minimálny program školy, postupnosť zavádzania inovačného programu školského vzdelávacieho programu, zvyčajne stanovuje, ktoré tréningy potrebuje absolvovať každý zamestnanec školy.