Homepage > Knižnica > Rozvoj pedagógov > Obsah tréningov - témy vnútroškolského vzdelávania > Obsah tréningov - témy vnútroškolského vzdelávania
testselector

Obsah tréningov - témy vnútroškolského vzdelávania

Dôležitou fázou pri osvojovaní si nových kompetencií je absolvovanie tréningov zameraných na rozvoj jednotlivých pedagogických kompetencií.Uvádzame prehľad overených tréningov, workshopov vnútroškolského vzdelávania. Podľa potrieb školyje možné vytvoriť z nich vlastný program vnútroškolského vzdelávania pedagógov školy.

Podrobnejšie informácie o cieľoch, obsahu tréningov možno získať v Adociácii S. Kovalikovej www.ASK21.sk.

Tréningy súrozčlenené podľa cieľových skupín:

a)      Tréningy pre jednotlivcov

b)      Tréningy pre pedagogické kolektívy škôl

c)      Tréningy pre manažment inovatívnych škôl

a) Tréningy pre jednotlivcov

Názvy tréningov uvádzame usporiadané do štyroch tematických oblastí:

1. Oblasť - Vytváranie prostredia pre efektívne učenie

·         Charakteristika vysoko efektívneho učenia/ITV

·         Metodika rozvoja životných zručností/ sociálnych a osobných kompetencií

·         Kooperatívne učenie a podpora spolupráce

·         Tvorba obohateného prostredia triedy

 2. Oblasť - Rozvoj vyučovacích osnov

  • Zmysluplné učenie, základy práce s integrovaným kurikulom
  • Konceptuálne učenie, tvorba kľúčového učiva a možnosť výberu
  • Inovačné metódy práce s vyučovacím obsahom, vysoko efektívne učenie/ITV pre pokročilých (modelový týždeň)
  • Tvorba celoročnej témy
  • Využívanie zážitkového učenia „byť tam“
  • Zámerný pohyb

3. Oblasť - Spolupracujúce stratégie

  • Tvorivá dielňa práce s integrovaným kurikulom pre učiteľov jednotlivých stupňov
  • Spolupráca s rodičmi a oslavy učenia v triede
  • Spolupráca v komunite

4. Oblasť Hodnotenie a spätná väzba

  • Druhy hodnotenia žiakov, skupín
  • Okamžitá spätná väzba v procese učenia
  • Techniky dávania a prijímania spätnej väzby

 

 

 

Skúsenosti inovatívnych škôl potvrdzujú, že je dôležité, aby všetci pedagógovia absolvovali aspoň nasledovné základné tréningy:

§  Charakteristika zložiek efektívneho učenia

§   Metodika rozvoja sociálnych a osobných kompetencií

§  Kooperativne riešenie konfliktov

§  Zmyslupné učenie, základy práce s integrovaným kurikulom

§  Kooperatívne učenie a podpora spolupráce

b) Tréningy a workshopy pre kolektívy škôl

Vytváranie učiaceho sa spoločenstva v škole podporujú spoločné vzdelávacie aktivity pre všetkých pedagógov školy. Okrem príležitostí na získavanie a rozvíjanie nových kompetencií poskytujú priestor na spoločné plánovanie budúcnosti školy, možnosti pre hlbšie sebapoznania a poznanie kolegov, rozvoj spolupráce a dôvery, obnovu síl účastníkov. Medzi osvedčené tréningy a workshopy pre celé pedagogické kolektívy patria hlavne nasledovné tréningy:

·         Tvorba vízie a dlhodobých cieľov školy

·         Tímová spolupráca

·         Vytváranie pozitívnej sociálnej klímy v škole

·         Teambuildingové aktivity

·         Kooperatívne riešenie konfliktov v škole                                   

c)Tréningy a workshopy pre manažment učiacich sa škôl

Cieľom tréningov pre manažment je hlavne prehĺbenie systémového, strategického myslenia, rozvoj podporujúceho štýlu vedenia ľudí a výmena skúsenosti z riadenia školy.

 Ide hlavne o nasledujúce témy:

·         Riadenie zmeny

·         Strategické plánovanie

·         Vedenie ľudí a motivácia

·         Rozvoj pracovníkov

·         Spolupráca v komunite

·         Evalvácia a autoevalvácia školy

·         Tímová spolupráca

·         Facilitácia spolupráce a učenia

·         Koučovanie a poradenstvo

Významnou súčasťou všetkých vzdelávacích rozvojových aktivít je výmena skúsenostímedzi účastníkmi. Pre naplnenie tohto cieľa možno hlavne v dlhodobých programoch cielene využívať aj metódu Open Space.

Je vhodné, keď sa okrem riaditeľov a zástupcov škôl tréningov zúčastňujú aj vedúci tímov v školách.

Pedagógovia aj zamestnanci školy by mali mať možnosť vybrať si z ponuky vzdelávacích aktivít tie, ktoré vnímajú pre seba ako prospešné a sú v súlade s ich osobnými plánmi. Minimálny program školy, postupnosť zavádzania inovačného programu školského vzdelávacieho programu, zvyčajne stanovuje, ktoré tréningy potrebuje absolvovať každý zamestnanec školy.

design © Kolovratok