Osobné plány rozvoja pedagógov predstavujú účinný nástroj na cielené vytváranie učiacej sa organizácie a sebarozvoj. Sú tiež nástrojom riadenia, prejavom individuálnej starostlivosti o rozvoj pedagógov, zamestnancov školy. Pedagógovia si definujú vlastné ciele, spracujú plány rozvoja s prípadnou podporou koučov, kolegov alebo manažéra.
Práca s osobnými plánmi vyžaduje od manažérov ochotu venovať istý čas a individuálnu pozornosť jednotlivým pedagógom pri príprave, realizácii, podpore učenia a vyhodnocovaní osobných plánov.
V tejto časti popisujeme viaceré varianty práce s osobnými plánmi, s cieľmi rozvoja pedagógov.
Na základe vízie školy a podľa postupnosti zavádzania efektívneho učenia, prípadne minimálneho programu učiteľa školy, si pedagógovia formulujú svoje dlhodobé a krátkodobé ciele v oblasti zavádzania efektívneho učenia. Ide o jednoduchý spôsob práce s osobnými plánmi. Všetci pedagógovia si na začiatku roka, alebo v iný vhodný dátum, formulujú jeden, dva dlhodobé ciele (ročný, dvojročný cieľ) a 1 až 3 krátkodobé ciele svojho profesijného rozvoja (mesačné až polročné). Ciele sa snažia formulovať pomocou kritérií SMART:
(špecifickosť, merateľnosť, akceptovateľnosť, realistickosť, termínovanosť).