Osobné plány rozvoja pedagógov predstavujú účinný nástroj na cielené vytváranie učiacej sa organizácie a sebarozvoj. Sú tiež nástrojom riadenia, prejavom individuálnej starostlivosti o rozvoj pedagógov, zamestnancov školy. Pedagógovia si definujú vlastné ciele, spracujú plány rozvoja s prípadnou podporou koučov, kolegov alebo manažéra.
Práca s osobnými plánmi vyžaduje od manažérov ochotu venovať istý čas a individuálnu pozornosť jednotlivým pedagógom pri príprave, realizácii, podpore učenia a vyhodnocovaní osobných plánov.
V tejto časti popisujeme viaceré varianty práce s osobnými plánmi, s cieľmi rozvoja pedagógov.
Na základe vízie školy a podľa postupnosti zavádzania efektívneho učenia, prípadne minimálneho programu učiteľa školy, si pedagógovia formulujú svoje dlhodobé a krátkodobé ciele v oblasti zavádzania efektívneho učenia. Ide o jednoduchý spôsob práce s osobnými plánmi. Všetci pedagógovia si na začiatku roka, alebo v iný vhodný dátum, formulujú jeden, dva dlhodobé ciele (ročný, dvojročný cieľ) a 1 až 3 krátkodobé ciele svojho profesijného rozvoja (mesačné až polročné). Ciele sa snažia formulovať pomocou kritérií SMART:
(špecifickosť, merateľnosť, akceptovateľnosť, realistickosť, termínovanosť).
Obsahové zameranie cieľov
Správne stanovené ciele spĺňajú nasledovné požiadavky:
o previazanosť s víziou školy,
o orientácia na napĺňanie potrieb detí, rodičov,
o rešpekt postupnosti zavádzania programu vysoko efektívneho učenia,
o zameranie na zlepšovanie situácie v pedagogickom kolektíve, v pracovnom tíme (napr. zlepšovanie situácie, klímy v pedagogickom kolektíve, v pracovnom tíme),
o vychádza z vnútorného presvedčenia pedagóga.
Napríklad:
Ciele orientované na aplikáciu pedagogických kompetencií
Dlhodobý cieľ:
Zaviesť 3. úroveň efektívneho učenia v mojej triede (podľa postupnosti zavádzania vysoko efektívneho učenia).
Chcem ho dosiahnuť do: Koniec školského roka.
Krátkodobý cieľ 1:
Spracovať celoročnú tému, založenú na integrácii vlastivedy a výchovy.
Chcem ho dosiahnuť do: Koniec septembra.
Krátkodobý cieľ 2:
Aspoň 2-krát týždenne odučiť integrovaný učebný blok.
Chcem ho dosiahnuť do: Koniec novembra.
Krátkodobý cieľ 3:
Denne používať cielenú reč na životné zručnosti.
Týždenne viesť reflexiu v komunite o dodržiavaní dohodnutých pravidiel triedy.
Ciele orientované na žiakov
Krátkodobý cieľ 1:
Dosiahnuť dodržiavanie triednych pravidiel novými žiakmi.
Chcem ho dosiahnuť do: Koniec novembra.
Krátkodobý cieľ 2:
Rozvinúť u všetkých deti sociálnu zručnosť starostlivosť (zvýšiť frekvenciu, častosť jej prejavov u všetkých detí v triede, v skupine).
Chcem ho dosiahnuť do: Koniec novembra.
Proces prípravy, realizácie a hodnotenia osobného plánu rozvoja
Formulované profesijné ciele všetci pedagógovia prediskutujú s nadriadeným alebo s interným či externým koučom a dohodnú sa na konkrétnych aktivitách, ktoré pomôžu definované, dohodnuté, ciele v danom čase dosiahnuť.
V priebehu plnenia cieľov rozvoja je potrebné, aby každý pedagóg aktívne získaval a dostával cielenú spätnú väzbu na proces a výsledky svojho učenia, čo pomáha zvýšiť motiváciu a pocit záväznosti aplikovať učenie do vlastnej praxe. Aspoň 1-krát polročne sa následne uskutoční rozhovor s manažérom, koučom zameraný na hodnotenie plnenia rozvojových cieľov. Pri tomto rozhovore pomáhajú nasledovné otázky:
o Ako sa vám darilo pri plnení vašich rozvojových cieľov?
o Čo vám pri ich plnení pomáhalo?
o Čo pri ich plnení prekážalo?
o Čo bolo možné robiť inak?
o Na čom chcete ďalej pracovať? Aké sú ďalšie vaše možnosti/potreby rozvoja?
o Akú pomoc/podporu potrebujete od manažmentu školy?
Vyhodnotenie plánov rozvoja je možné skombinovať s písomným sebahodnotením cieľov. Ich sumarizovaním je možné získať prehľad individuálnych aj skupinových vzdelávacích /rozvojových potrieb v kolektíve.
Môžeme tiež využiť reflexiu procesu dosiahnutia cieľov v skupine, kde získame podklady pre plány zlepšovania podmienok na učenie sa pedagógov v škole.
Pri náročnejšej forme práce s osobnými plánmi je možné oblasti osobného plánu štrukturovať. Táto forma umožňuje cielene posudzovať a rozvíjať jednotlivé kompetencie pedagógov v prioritných oblastiach.
Príklad možnej štruktúry osobného plánu:
I. Oblasť osobnostných kompetencií.
II. Oblasť pedagogických kompetencií:
§ prostredie podporujúce učenie,
§ rozvoj učebných osnov,
§ spolupracujúce stratégie.
III. Podpora vnútorného prostredia školy (iniciatívy, aktivity v pedagogickom kolektíve).
Ciele prvej oblasti sa týkajú hlavne kompetencií, ktoré súvisia s hodnotami školy a so sociálnymi kompetenciami pedagógov, ktoré sú potrebné pre spoluprácu v kolektíve a pre prácu na vízii školy (príklady sú uvedené v textovej časti sociálna klíma aj v prílohe č.5, Sebahodnotiaci dotazník).
Ciele druhej oblasti sa týkajú zvládnutia všetkých prvkov efektívneho učenia (príklady sú uvedené v prílohe č.2, Zoznam kompetencií pedagógov pre efektívne učenie).
Ciele tretej oblasti rozvíjajú ducha školy, súvisia s vytváraním spolupracujúceho, podporujúceho spoločenstva v kolektíve pedagógov a zamestnancov školy (inšpirácie možno nájsť v minimálnom programe učiteľa na str.177).
V priebehu pol roka sa neodporúča pracovať na viac ako dvoch prioritách rozvoja.
Po odsúhlasení cieľov rozvoja s manažmentom alebo koučom si jednotlivci spracúvajú akčné plány na ich plnenie. Definujú aktivity potrebné urobiť na dosiahnutie cieľa, a akú podporu potrebujú.
Príklad cieľa a aktivít na jeho dosiahnutie.
Cieľ: |
Denne viesť ranné stretnutie skupiny, triedy, |
Termín dosiahnutia cieľa: do 31.1. |
||
Aktivity |
Termín uskutočnenia |
Podpora |
||
1. |
Účasť na tréningu pozitívneho riadenia triedy. |
Do 30.10. |
Vyslanie, schválenie účasti vedením školy |
|
2. |
Navštíviť kolegu v triede pri vedení komunity. |
Týždeň po tréningu |
Ústretový kolega |
|
3. |
Preštudovať odbornú literatúru o vedení komunity, pozrieť aspoň 1 videozáznam vedenia komunity |
priebežne |
Zdroje z databázy metodických materiálov školy |
|
4. |
Spracovať písomný postupu na vedenie komunity v mojej triede. |
15.11. |
Konzultácia s tútorom alebo koučom |
|
5. |
Umožniť koučovanie pri vedení komunity (2-krát koučom, 2-krát skúseným kolegom). |
Do 15.12. |
Kouč, skúsený kolega |
|
Princípy tvorby akčného plánu:
- Spoločné vytváranieplánu. V ideálnom prípade akčný plán vytvárajú spoločne manažér (kouč) a pedagóg.
- Ciele pokrývajú všetky dôležité oblasti života školy(nielen kurikulum, ale aj sociálnu klímu, spoluprácu v tíme, s komunitou...).
- Zameranie na priority. V danom školskom roku si však škola aj jednotlivecmôžuvybrať jednu prioritnú oblasť rozvoja, kľúčové zameranie školy, jednotlivca.
- Sú stanovené termíny, kedy sa očakávajú výsledky.
Rovnako dôležité ako stanovenie cieľov je následný monitoring ich plnenia a podpora zo strany manažéra, podporovanie sebahodnotenia. Hodnotiteľom svojich cieľov rozvoja je sám pedagóg. Vyhodnocovanie cieľov sa uskutočňuje aj hodnotiacimi rozhovormi pedagóga a manažéra.
Očakávané výstupy z hodnotenia osobných plánov
Aké výstupy môžeme očakávať od hodnotiacich rozhovorov?
· Budovanie vzťahu, posilnenie komunikácie v osobnej rovine.
· Nadriadený pozná osobné ciele, motiváciu a ambície hodnoteného.
· Pedagóg dostáva spätnú väzbu na úspešnosť aplikovania nových naučených postupov do svojej práce a má možnosť prediskutovať možné zlepšenia.
· Posilnenie motivácie pedagóga aplikovať nové postupy do dennej praxe.
· Pedagóg vie, na čo sa zamerať, čo má urobiť v nasledujúcom období z pohľadu zlepšenia svojich vedomostí, zručností, osobnostných kvalít.
· Dobrý pocit z partnerského rozhovoru, z vypočutia a počúvania jeden druhého, zo vzniku spoločnej dohody.
· Pedagóg vie, akú podporu mu môže vedenie poskytnúť pri jeho rozvoji.
Vzhľadom na nedostatočné kapacity pre personálnu prácu v školách možno pri podpore osobnostného rastu využiť aj odborníkov z profesijných mimovládnych organizácií, zo súkromných inštitúcií zameraných na rozvoj ľudských zdrojov, ako aj ďalších odborníkov, ktorí sa tejto téme venujú a majú okrem patričného vzdelania aj prax v práci s inovačnými programami.
Z vlastných vnútorných zdrojov školy možno zabezpečiť potrebnú podporu aj vytvorením partnerských dvojíc alebo trojíc medzi kolegami. Pri partnerskom poradenstve sa dvojice, trojice pravidelne (mesačne, štvrťročne) stretávajú a vyhodnocujú pokrok pri dosahovaní svojich cieľov. Proces sa tak stáva menej formálnym a administratívne menej náročným.
Úlohou manažéra v tomto prípade je priebežne udržiavať zameranie na prácu s cieľmi:
o monitorovať priebeh partnerských stretnutí,
o iniciovať reflexie v tíme, kolektíve o plnení cieľov,
o sumarizovať výsledky reflexií,
o reagovať na vzdelávacie potreby a poskytovať potrebnú podporu.
Okrem uvádzaných príkladov štrukturovaných plánov osobného rozvoja možno osobnostný a odborný rast podporovať častejším, pravidelným, koučovaním - kolegom alebo externým spolupracovníkom, trénerom, v metodike efektívneho učenia. Ide o návštevy v triedach aspoň raz za dva mesiace, toho istého kouča. Potom nasledujú rozhovory o silných stránkach a rozvojových možnostiach pedagóga. Častejšie koučovanie poskytuje viac flexibility do procesu odborného rastu. Proces koučovania má osobnejší rozmer, partnerský charakter, čo hlavne intuitívnym a tvorivým jednotlivcom viacej vyhovuje. Je tiež menej náročný na čas manažéra.
Systematickosť a systémovosť pri práci s plánmi osobného rozvoja je dôležitou súčasťou učiacej sa školy. V súvislosti s novými požiadavkami na kompetencie pedagógov, napr. pri tvorbe a realizácii školských vzdelávacích programov, bude potrebné vytvárať podmienky pre rozvoj týchto kompetencií priamo v školách.
Pre vedenie rezortu školstva a zriaďovateľov škôl tak prichádza výzva, hľadať spôsoby posilnenia skutočnej personálnej práce v školách. Pri hľadaní riešení sa možno oprieť o skúsenosti inovatívnych škôl, mimovládnych organizácií pôsobiacich na školách pri realizácii vnútroškolského vzdelávania pedagógov. Nové riešenia budú však vyžadovať aj finančné zdroje a legislatívne úpravy. Podnety pri ich hľadaní možno nájsť aj v materiáli MŠ SR Súbor nástrojov na podporu pedagogických inovácií, 2007¹ a Rozvoj školy v spolupráci s profesijnou MVO.
Spracovala: Tatiana Piovarčiová
Konzultovali: Daniela Halašová, Ľubica Bagalová