ZŠ A MŠ J. A. KOMENSKÉHO, BRATISLAVA - prípadová štúdia procesu riadenia zmeny
Základná škola s materskou školou Jána Amosa Komenského je situovaná v Bratislave – Rači, v časti Krasňany. Školu navštevuje okolo 100 detí materskej školy a približne 500 žiakov základnej školy. Niekoľko rokov v škole prebieha proces premeny tradičnej školy na školu 21. storočia.
Vedenie školy a pedagógovia vytvárajú prostredie podporujúce zmysluplné učenie sa v súvislostiach s možnosťou výberu, ktoré reaguje na potreby detí pri učení sa. Využívajú metodiku Vysoko efektívneho učenia, prvky Daltonského plánu a metódy kritického myslenia.
Škola získala cenu Microsoft Inovatívna škola 2013za zavádzanie inovatívnych technológií do vzdelávania.
Hlavné oblasti inovácií
Riadenie
Škola uskutočňuje autoevalváciu, na základe ktorej prebieha riadený proces zmeny tradičnej školy na školu modernú. Systematicky v nej pracuje tím pre rozvoj školy s odbornou podporou externých lektorov. Pri vedení štruktúrovaného procesu zmeny sa v škole využíva Fullanov model zmeny. Škola uskutočňuje program vnútroškolského vzdelávania svojich pedagógov. Funguje aj ako regionálne vzdelávacie centrum Asociácie S. Kovalikovej na podporu pedagogických inovácií. Rozvíja spoluprácu s rodičmi a partnerstvá s podporujúcimi inštitúciami.
Sociálna klíma
Vytváranie podporujúcej sociálnej klímy v triedach je základom pre efektívne učenie. Uskutočňuje sa prostredníctvom vyučovania životných zručností, ako sú aktívne počúvanie, zodpovednosť, spolupráca, kooperatívne riešenie konfliktov a ďalšie. Využívané sú nástroje pozitívneho riadenia triedy, orientácia na uplatňovanie rešpektujúcej komunikácie na všetkých úrovniach.
Kurikulum
Súčasťou školského kurikula je vyučovanie životných zručností, rozvoj sebapoznania a sebahodnotenia. V škole sa niekoľkokrát ročne uskutočňujú tematicky zamerané mesiace, počas ktorých vo všetkých triedach prebieha blokové, projektové vyučovanie na základe tematickej integrácie učiva viacerých predmetov. Žiaci počas roka pracujú na vlastných celoročných projektoch. Vyvrcholením tematických mesiacov je žiacka vedecká konferencia. V niektorých triedach sa učí aj podľa celoročnej témy.
Hlavné otázky na zamyslenie,ktoré si škola položila:
1. Ako zmeniť tradičné vyučovanie na učenia sa v 21. storočí?
2. Ako riadiť proces zmeny v škole?
3. Ako vytvoriť podnetné prostredie pre učenie sa v súlade s výskumami biológie učenia pre deti aj pre pedagógov, zamestnancov školy?
4. Ako vzdelávať pedagógov, aby vytvárali podmienky pre učenie sa detí v súlade s ich potrebami?
5. Ako získať podporu pre proces zmeny v škole aj mimo školy?
Viac informácií o škole