Základná škola Valča
Základná škola vo Valči je školou s ročníkmi 1. stupňa. Prvé zmienky v školskej kronike sú z roku 1862. Škola má štyri triedy, kolorit domáceho prostredia. Nachádza sa v prírodnom prostredí. Obklopujú ju stromy - gaštany, lípy a smreky. Týči sa nad obcou Valča v blízkosti kopca Hrádok, ktorý je charakteristickým znakom obce. Dostať sa k nej dá aj výstupom po 74 schodoch.
Škola získala v roku 2005 cenu Nadácie pre deti Slovenska za zavádzanie inovatívnych metód výučby do školskej praxe.
Hlavné oblasti inovácií
Rozvoj pedagógov
Škola od školského roka 1995/96 začala pracovať v programeIntegrované tematické vyučovanie (dnes nazývanéVysoko efektívne učenie/ďalej VEU). Najpodstatnejším podnetom zmeny v práci školy bol záujem všetkých pracovníkov školy sformulovať a zdôvodniť to, čo cítili. Chceli učiť inak, objavnejšie a nápaditejšie, aby obohacovali nielen žiakov, ale aj seba.
Nasledovalo obdobie intenzívneho vzdelávania, keď všetci pedagogickí pracovníci postupne prešli vzdelávaním v programe VEU. Priebežná výmena skúseností medzi pedagógmi a ich ďalšie vzdelávanie stále pokračuje.
Nadobudnuté skúsenosti získané dlhoročnou prácou v programe VEU odovzdávajú:
* na oslavách učenia pre rodičovskú verejnosť,
* publikovaním v regionálnych časopisoch,
* zdieľaním pedagogických skúseností na vzdelávacích aktivitách, konferenciách mimo múrov školy v okrese Martin, ale aj v iných okresoch (Bratislava, Detva, Rajecké Teplice, ba i v Českej republike (Cheb).
Sociálna klíma
K vytváraniu priateľskej atmosféry nielen v triedach, ale aj v celej škole prispievajú v programe VEU jasne stanovené pravidlá spolužitia a sociálne zručnosti. Dohody o správaní si v jednotlivých triedach tvoria sami žiaci. Pozitívnu sociálnu klímu vytvárajú pedagógovia aj tvorbou projektových úloh, v ktorých môžu žiaci učiť iných to, čo oni poznajú, čo už zvládli, o čom vedia viac.
Žiakov stimulujeme ku kvalitnejšej práci aj zviditeľnením ich tvorivých a zaujímavých prác i organizovaním podujatí, ktoré žiaci navrhnú a pripravia sami.
Spolupráca s komunitou
Medzi silné stránky školy patrí dlhoročná spolupráca školy a rodiny zameraná na realizáciu celoškolských projektov, ktoré už majú svoju tradíciu ako sú- Výstup na vrch Javorina, Varenie lekváru, Tlačenie kapusty,
Šarkaniáda, Dary, ktoré nič nestoja, Teplo v duši, Iný neznamená byť horší, Projekt aktívneho počúvania, Projekt priateľstva a iné. Ich cieľom je vtiahnuť rodičov do procesu učenia sa svojich detí, zvýšiť dôveru rodičov vo svoje rodičovské schopnosti či chápať program VEU.
Celoškolské projekty zohrávajú dôležitú úlohu v živote školy, poskytujú priestor na rozvoj kurikula, uplatňovanie životných zručností a pravidiel spolužitia, učia nás riešiť problémy, argumentovať, byť asertívnymi, empatickými a sú jednou z foriem realizácie prierezových tém. Sú tiež príležitosťou overiť rozvíjané zručnosti u žiakov.
Kurikulum
Pedagógovia školy využívajú metodiku VEU. Súčasťou školského kurikula je vyučovanie životných zručností a pravidiel spolužitia ako nového vyučovacieho predmetu Rozvoj životných zručností s dotáciou jednej vyučovacej hodiny v Školskom vzdelávacom programe. Vo všetkých triedach sa vyučuje v 90-minútových vyučovacích blokoch a podľa celoročnej témy. Žiaci majú možnosť vyberať si z aplikačných úloh na rôzne typy inteligencie, pri tvorbe ktorých pedagógovia využívajú Bloomovu taxonómiu. V priebehu roka pracujú na rôznych tematických projektoch, kde rozvíjajú aj komunikačné, prezentačné zručnosti.
Hlavné otázky na zamyslenie, ktoré si v škole položili:
1. Ako využívať najbližšie okolie školy pre uplatňovanie zážitkového učenia „byť pri tom“?
2. Ako využiť silné stránky pedagógov tak, aby vytvárali podmienky pre učenie sa detí v súlade s ich
potrebami?
3. Ako získať podporu pre proces zmeny v radoch rodičov i zriaďovateľa školy?
Viac informácií o škole