Ako podporiť dosiahnutie osobného maxima u detí aj pedagógov?
Ako vytvárať vzťahy v triede, v skupine?
Dominantnou charakteristikou inovačnej školy 21. storočia je vytváranie podnetného a podporujúceho prostredia pre žiakov aj pracovníkov školy a budovanie spoločenstva založeného na spolupatričnosti.
Školské prostredie, ktoré žiaci vnímajú ako nepriateľské alebo až ohrozujúce (napr. šikanovanie, strach zo skúšania), blokuje učenie a rozvoj. Naopak, pozitívne prostredie, v ktorom prevláda záujem a pocit spolupatričnosti, podnecuje aktivitu a učenie, ako aj preberanie zodpovednosti za svoje vlastné učenie. Akýkoľvek kvalitný vzdelávací program, moderné metódy a vyučovacie stratégie nie sú dostačujúce, keď súčasne nepracujeme na sociálne silnom vzdelávacom prostredí, na pozitívnej klíme.
Pre pozitívnu klímu školy sú dôležité prvky:
vytváranie vzťahov, spoločenstva, podporujúceho prostredia,
rešpektovanie rôznorodosti,
orientácia na kooperatívne riešenie problémov,
využívanie reflexie a sebareflexie,
oceňovanie pokroku.
Zoznam zdrojov:
Prostriedky vytvárania sociálnej klímy